Iltasanomat: Suomessa salibandyskandaali - Maailmanmestarit lakossa!

Share |

Keskiviikko 24.8.2011 klo 9:11


Tuore Iltasanomat kertoo Suomen Salibandyliiton ja miesten maajoukkueen ajautuneen rajuun rahakiistaan. Riita koskee pelaajille maksettavia kulukorvauksia.

Osapuolet ovat Iltasanomien mukaan neuvotelleet useita kertoja, mutta ovat edelleen kaukana toisistaan. Jos sopua ei synny, niin on mahdollista, että maajoukkuepelaajat boikotoivat syyskuussa Suomessa pelattavia Sveitsi-maaotteluita. Tässä tapauksessa Suomen maajoukkue kohtaisi Sveitsin todennäköisesti divaripelaajilla. Kesällä järjestettäväksi suunniteltu leirityskin jouduttiin perumaan pelaajien lakon vuoksi.

- Maajoukkuetoiminta vie paljon aikaa, kun siihen panostaa ammattimaisesti. Olemme halunneet tuoda esiin, ettei se voi olla niin, että osallistumisesta leireille ja muihin tapahtumiin aiheutuu ansionmenetyksiä, kertoo pelaajien puolelta neuvotteluja vetävä maajoukkuekapteeni Mikael Järvi.

Suomen Salibandyliiton puheenjohtajan Matti Ahteen mukaan liiton viimeinen tarjous pelaajille on yli tuplasti suurempi kuin MM-kultaan päättynyt edellinen sopimus. Ahde ei muistaa tarkkaa euromäärää, eikä Järvikään halua puhua euroista.

- Olemme tulleet merkittävästi vastaan, mutta sopua ei ole löytynyt. Kokonaissumma, mitä olemme tarjonneet, on reilusti kuusinumeroinen, ei kuitenkaan kakkosella alkava. Jo tässäkin tarjouksessa on ollut pureksimista, liitto ei aio enää kuminauhaansa venyttää pelaajien suuntaan, Ahde toteaa Iltasanomille.

- Me olemme valmiita vielä neuvottelemaan, vastaa Järvi.

Iltasanomien mukaan Salibandyliiton ja miesten maajoukkueen rahariidassa ovat sivujuonteena myös naiset. IS:n tietojen mukaan kaikki maajoukkuemiehet eivät ole ymmärtäneet, että naisten maajoukkueelle korvataan leirityksestä ja pelaamisesta täysin sama summa kuin miehille.

- Tätä en halua kommentoida mitenkään. Me neuvottelemme vain miesten sopimuksesta, kapteeni Järvi tyytyy toteamaan.

Puheenjohtaja Matti Ahteen kanta asiaan on ehdoton.

- Kohtelemme miehiä ja naisia tasavertaisesti . Se sama mikä maksetaan miehille, maksetaan myös naisille, Ahde painottaa Iltasanomissa.

Avainsanat: Maajoukkueet, Sekalaista


Kommentit

24.8.2011 9:33  .

Siinä vaiheessa kun naisten touhu on a) urheilua b) joku sitä seuraa, niin sitten tasavertaiset korvaukset.

24.8.2011 9:42  näkökulma

Aivan oikein liitolta että naiset ja miehet ovat samalla viivalla - samat ansiomenetyksethän molemmille leireistä tulevat!!En ymmärrä millä logiikalla nämä "jotkut miespelaajat" perustelevat ettei naisilla a)olisi oikeus B) tarvetta valmistautua omiin arvokisoihinsa ihan yhtä lailla ammattimaisesti kuin miehillä?Sama menestyksen nälkä se silläkin puolella on!Ruotsissa liitto on kohdellu omia naisten ja miesten maajoukkueitaan jo pitkään tasa-arvoisesti, Suomessa tähän vasta opetellaan.
Jotenkin vaikuttaa turhalta itkemiseltä tämä homma. Naisia usein arvostellaan turhasta kitinästä mutta mitäs tämä sitten on...? Salibandy ei vielä ole täysveristä ammattilaisurheilua - kertoohan tästä jo sekin että ylipäätään muissa töissä käydään. Huippupelaajat (siis ne muutamat mj:n kärjessä) saavat varmasti omilta henk.koht sponsoreiltaan tarvittaessa euroja jotka kattavat näitä kuluja. EI liitto ole minkään yhden maajoukkueen (miehet) rahasampo jonka pitäisi syytää kaikki rahat yhdelle ryhmälle ja unohtaa kaikki muut vastuualueet...
Ymmärrän että harmittaa jos tulee takkiin rahapuolella mutta fakta on se että harrastusurheilussa maju-toiminta pyörii niin että välillä palaa lomat/ylimääräiset vapaapäivät jne. Kyse lienee valinnoista kuitenkin. Mennään vaan divaripelaajilla pelaan maaotteluita - kyllä sen motun maajoukkuepaitaan pitää ensisijaisesti löytyä muista asioista kuin rahasta. Ehkä sitten joku päivä meillä on kk-palkkaisia ammattilaisia joiden päätyö on pelaaminen - silloinhan tästä ei tarvitse enää edes keskustella.

24.8.2011 9:45  no huh huh

Voiskohan viiva-nimimerkki perustella että miten naisten treenaaminen ("touhu") ei ole urheilua?Oletko tietoinen huippupelaajien harjoittelumääristä/tavoista treenata?Se ei mtn lastenleikkiä ole vaan tavoitteellista, kovaa duunia. Älä tule tänne länkyttämään asioista mistä et tiedä!
Juu - on siellä miesten liigapeleissäkin niin hurjia määriä katsojia että tollahan se liiton tuki kannattaa perustella. Ota selvää asioista ennen kuin tulet tänne huutelemaan.

24.8.2011 9:47  raato

Ymmärrän pelaajia.Tarkemmin taustoista tietämättä,niin on silti täysin päivänselvää ettei maajoukkueesta saa aiheutua kustannuksia pelaajille esim.menetetyt työtulot on korvattava.
Sinällään samaa mieltä,että miehille ja naisille korvauskaava pitää olla samanlainen.Olkoonkin,että miesten maajoukkueen pelit tuovat isomman osan tuloja liitolle.

24.8.2011 9:48  Sivusta Seurannut

Miten sitten seurajoukkueissa täällä keskustelupalstoilla viime keväänä oli juttua, että organisaatio oli eroteltu junioreihin ja edustukseen ja olisiko naistenkin organisaatio erillinen, jos sellainen on? Tätä kai perusteltiin ettei toinen ryhmittymä voi käyttää toisen varoja? Miten paljon liiton toiminta tästä eroaa? Voiko naisten maajoukkue hyötyä miesten hyvästä menestyksestä nytten?

24.8.2011 9:54  EI NÄIN MIKKE JÄRVI!!

En voinut uskoa mitä luin. Häpeä Mikke Järvi! Eikö ahneudella ole koskaan rajoja. Suomi-paidan päälle vetäminen on kunnia-asia. Siitä saa jo nyt korvauksia. Ja nyt vaan halutaan lisää ja lisää. Käsittääkseni säbäpelaajille korvataan maajoukkueesta jo nyt enemmän kuin muissa lajeissa. Ja Järven asenne naisten maajoukkuetta kohtaan, hyi hitto!

Kerrankin olen liiton puolella jossain asiassa. Järven pisteet laskivat kyllä selvästi.

24.8.2011 10:01  Hyvä Mikke!

Miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia mutta:

Milloin Suomen naisten maajoukkueen ottelu pelataan loppuunmyydyllä areenalla?

Miesten maajoukkue on ollut liitolle huomattavasti tuottoisampi tuote kuin naisten vastaava.

24.8.2011 10:06  vamos

Hyvä Mikke ja muut MJ-jäbät, ansiomenetyksiä tulee liiga- ja divaripelaajillekin leiritysten takia. Ehkä vähitellen siirrytään ammattimaisempaan suuntaan!

24.8.2011 10:08  heh

Ja niistä kisoistahan ei tullu liitolle mtn kustannuksia...?Ei ne raha-asiat ihan noin mustavalkoisia ole...

Kyllä naistenkin kisat vetäisi jengiä jos vaan liitto kisat järjestäisi -muuallakin kuin Ahvenanmaalla (97). Esim. Ruotsissa porukkaa on naisten runkopeleissä parhaimmillaan enempi kuin täällä miesten liigapeleissä eli kyllä se naisten kv-säbä faneja kiinnostaa.

24.8.2011 10:13  Ettei totuus unohtuisi...

Pelaajillehan maksetaan jo nytten ansionmenetyskorvauksia, mutta tämän mallin mukaan heidän pitäisi saada samat korvaukset, oli niitä ansioita tai ei....Eli työttömät elättäisivät itsensä käymällä maajoukkueleireillä...

24.8.2011 10:14  -

Voi huhhuh, naisten maajoukkueen värikkäät pelaajat ja hieno voittamisen kulttuuri kasvataa Suomalaisen salibandyn suosiota :D? Naurettava idea, sanon mä.

24.8.2011 10:17  Totta

Ansionmenetyksiä maksetaan jo nyt. Ahneus on vaan iskenyt MJ-pelaajiin. Tai ainakin Järveen. Aina pitäisi vaan saada enemmän. Lähes varmuudella MJ ei tuota liitolle lähellekään sellaisia rahoja mitä maajoukkueen kulut ovat. Lisenssirahoista me kaikki näitä rahoitamme. Säälittävää uhata jollain lakolla! Toivottavasti liitto pysyy tiukkana ja rahan ahneimmat jäävät pois. Katsotaan sitten keitä Suomen edustaminen oikeasti kiinnostaa. Vaikka se sitten vaatisi yhden treenimaaottelun pelaamisen C-maajoukkueella.

24.8.2011 10:18  Player

Hitto, luulis nyt sillä puolipäivärahalla maksavan kaikki laskut ja elättää perhe kun pari kuukautta menee kisoihin valmistautumiseen kisa vuonna... Pitää leireihin sopia ohjelmaan muutos että pelaajat saa olla päivässä 8h töissä McDonaldsissa kesä poikana niin saa liitolta pyydetyt kulut peittoon...

24.8.2011 10:21  lumo

Ei 2000-luvulla voi enää vaatia pelaajilta,että pelkkä mj-paita riittää motivaatioksi.Liitolla on kyllä rahaa maksaa pelaajille,niin miehissä kuin naisissa.

24.8.2011 10:22  hyvä liitto

Mistä kohtaa naisten maajoukkueen menestyminen on susta naurettavaa?Ja ei kasvattaisi salibandyn suosiota?Outo tapa ajatella ettei menestys toisi lisää menestystä. Ja että naisten mollaaminen jotenkin oikeuttaisi miehille enempi korvauksia. Kyllä naiset ovat samat korvaukset ansainneet.

Pointti on siinä että liiton tehtävä on toimia tasa-arvoisesti ja tukea kaikkia huippujoukkueitaan ja mahdollistaa näiden menestyminen. Silloin ainoa oikea tapa on asettaa aikuismaajoukkueet samalle viivalle myös kulukorvausten osalta. Liiton sponsorit ovat nimenomaan liiton sponsoreita - eivät miesten maajoukkueen sponsoreita.

Tälläinen julkinen riitely rahasta antaa lajistamme vähintäänkin huonon kuvan - tätäkin puolta olisi ollut hyvä ajatella etukäteen. Ainahan on se vaihtoehto että jos ei kulukorvaukset tälläisenään kelpaa niin otetaan sitten kaikki pois - säästyypähän muille enempi. Ja pelaajia myös miesten maajoukkueeseen riittää jatkossakin aivan varmasti.

24.8.2011 10:25  tasa-arvo

Muistetaanpa, mitä laki sanoo: sama työ, sama palkka. Tässä kyseessä palkkio ilmeisesti, mutta sama periaate pätee. On sitten nainen, mies, homo, hetero, keltainen tai valkoinen.

24.8.2011 10:38  Hohhoijakkaa

Ahde nyt on tollanen mielistelijä ja koittaa saada vaan ihmisten sympatiat puolelleen tolla tasa-arvo kortilla.

Julkaisis liitto suoraan paljon pelaajille maksetaan päivä/kulukorvauksia ja mj-pelaajat vois sitten julkaista paljon ne menettää tuloja.

Tällä hetkellä asiasta saa sellaisen kuvan että pelaajilla ei ole mielestään rahaa peruslaskuihin (vuokra, sähkö, puhelin, perheen menot.) ja liitto yrittää esittää että korvaukset ovat kovat kuin mitkä.

Mitä mieltä naisten maajoukkue pelaajat ovat korvauksistaan? Kolmas kanta avaisi hieman keskustelua.

24.8.2011 10:41  Ansionmenetys ja palkkio ovat kaksi eri asiaa

Mikke Järven kommentti IS:ssä on täyttä paskaa. "Olemme halunneet tuoda esiin, ettei se voi olla niin, että osallistumisesta leireille ja muihin tapahtumiin aiheutuu ansionmenetyksiä."

Tottakai niille jotka ovat töissä tulee ansionmenetyksiä. Ja käsittääkseni liitto maksaa täysimittaisena nämä menetetyt ansiot. NIILLE JOTKA OVAT TÖISSÄ!

IS:n jutussa naamioidaan PALKKIO ansionkorvauksiksi. Ei Järvi tuossa ansionmenetyksiä hae vaan niiden päälle vielä rahallista palkkiota. Ja siis palkkioita myös niille jotka eivät ole töissä ja saa asianmukaista ansionkorvausta jota töissä käyvät saavat.

Samaa mieltä, että en ymmärrä miksi tämäkin juttu piti käydä lehtien palstalla läpi. Miksi Mikke? Ahneus ajaa näköjään kaiken edelle. Tämä menee samaan kategoriaan Tiitun säälittävän avautumisen kanssa.

24.8.2011 10:54  faktat tiskiin

Juu kun ottivat oikeudekseen nolata lajimme tämmöisellä asialla julkisesti niin nyt sitten ne tarkat eurot tiskiin - paljonko tulee ja paljonko jää tulematta?

Niin tiedetään vähän millaisista asioista tässä puhutaan. Että tulikohan siitä kärpäsestä nyt härkänen ja sumensiko maailmanmestaruus järjen. Jos kerran korvaukset luvattu tuplata verrattuna edelliseen kauteen.

Eli nyt tietoon ne eurot ja systeemi miten noi korvaukset jakautuu eri pelaajille - kaikille sama vai vaikuttaako esim. jokaisen pelaajan palkka tähän?

Itseäni suututtaa että tämä piti tuoda julkisuuteen asti vatvottavaksi, ei kauheen ammattimaista toimintaa ja semmoista korvausta kuitenkin huudellaan. Viedään nyt tämä leikki sitten loppuun asti. Hannuksela otappa luuri kouraan ja joku maajoukkueen pelaaja kertomaan mitkä ovat tulot ja menot tällä hetkellä maajoukkueen osalta. Mikkeä lienee turha täällä yksin parjata - on vaan antanut kasvot tälle jutulle, eiköhän ne muut ole siellä selän takana huutelemassa tätä samaa asiaa.

24.8.2011 10:59  je

Salibandy - Koululiikuntaa, ei huippu-urheilua

24.8.2011 11:02  Sivusta Seurannut

Ehkä menin itsekin hieman sivuraiteille. Otan myös itse tämän tasa-arvon tärkeimmäksi pointiksi. Liiton kuuluisi kaikille korvata päivärahat, matkakulut ja majoitukset. En osaa sanoa näistä ansiontulonmenetyksistä. Kyllä näillä päivärahoilla pitäisi jo toimeen tulla ja maajoukkueen pelaajan tehdä oma valinta kumpi mielekkäämpää olla töissä vai ottaa vapaata urheilulle.

24.8.2011 11:10  -

"Näkökulma" puhuu asiaa.

24.8.2011 11:32  Jablos

Tiedoksi "näkökulmalle".Käsittääkseni kukaan mies huippupelaajista ei ole perustellut/kommentoinut millään tavalla naismaajoukkueen korvausasioita/oikeuksia jne. Pelaajilla kun ei ole tässä asiassa ketään muuta asian eteenpäin viemiseksi kuin he itse. Jos esimerkiksi Mikael Järvi rupeaa neuvottelemaan korvausasioita niin miesten kun naistenkin maajoukkueelle, voisi omat päivätyöt lopettaa asian eteenpäin viemiseksi. On tasa-arvon vuoksi tietenkin hyvä asia että liitto kohtelee niin mies kuin nais maajoukkuetta tasavertaisesti joten nythän Järvi tekee myös palveluksen naismaajoukkueelle. Korvauksilla ei ole tarkoitus rikastua, vaan kyse on siitä että kun kutsu maajoukkueeseen käy, ei tarvitse ensimmäisenä ruveta miettimään että onko esim. perheellisenä varaa sitoutua kyseiseen tapahtumaan puhumattakaan kisaprojektista. Korvaus ei toteutuessaan olisi edelleenkään sitä mitä pelaaja menettää jättäytymällä pois normaalista päivätyöstä, mutta helpottaa selviämään arjesta. Maajoukkue pelaajalta edellytetään ammattimaista sitoutumista kisaprojektiin jos halutaan menestyä. Nykyisellä systeemillä se on täysin mahdotonta normaalille työssäkäyvälle perheelliselle. Asuntolainoja yms. kun ei kunnialla makseta.

24.8.2011 11:37  Sivusta Seurannut

Minulla itselläni on kokemusta päivärahoista. Olen tehnyt reissun saanut matkalipun, majoituksen ja päivärahan. Reissun jälkeen vasta katselin tiliä ja sinne oli jopa jäänyt rahaa, vaikka reissuun kuului myös viihteellisyys puoli. Tästä syystä kannatan vapaaehtoisuutta maajoukkuetoiminnassa en sitä että se on työtä, josta saat palkan ja nämä muut päälle.

24.8.2011 11:43  suora lainaus

Jablos, suora lainaus Ilta-Sanomista:
"IS:n tietojen mukaan kaikki maajoukkuemiehet eivät ole täysin ymmärtäneet, että naisten maajoukkueelle korvataan leirityksestä ja pelaamisesta täysin sama summa kuin miehille."
Kyllä toi kannanotolta vaikuttaa, jos vaan pitää paikkansa. IS osannee kertoa mistä juttu peräisin.
"Eivät ole täysin ymmärtäneet" eli vaativat itselleen enemmän, mutta samanaikaisesti eivät ymmärrä/hyväksy sitä että toinen ryhmä (eri sukupuolta) joka pyrkii samaan kuin he (valmistautumaan ammattimaisesti kisoihin) saa saman tuen. Eihän tuossa nyt kamalasti logiikkaa ole - itsekkyydestä lienee siis kyse tai sitten mm-kultahuumassa syntyi harha että ollaan oikeasti supertähtiä joilla on omat säännöt.

24.8.2011 11:58  Kommentti

Jablos: pelaajille maksetaan jo nyt ansionmenetykset. Eli jos jäät pois töistä, saat sen saman mitä olisit saanut töistä. Niin miehille kuin naisille. Tässä Järvi penää lisää rahaa tuon päälle. Niin että miesten maajoukkueessa pelaamisesta tekisi voittoa.

24.8.2011 12:00  hetkinen

Hyvä "kaunistelematta" - ratkaisu tähän tilanteeseen ei varmaan ole haukkua naisten maajoukkuetta jossa tehdään kovasti ja nöyrästi töitä tälläkin hetkellä tulevia kisoja varten. On olemassa kymmeniätuhansia ihmisiä jotka ovat naissalibandyn tasosta ja viihdyttävyydestä kanssasi täysin eri mieltä - joten ei tuosta sen enempää.
Koskakohan viimeksi olet ollut naisten maajoukkueen peliä katsomassa?Tervemenoa seuraavaan tapahtumaan Messukeskukseen tulevana syksynä. Lienee tasokkaampi tapahtuma kuin miesten vastaava jos kerran ahneet "huiput" jää sieltä pois. :)

24.8.2011 12:00  mistään mitään tiedä..

Ainoa vaan et kuuleman mukaan ei todellakaan saa samaa summaa minkä töistä olis saanu... mut hyvä jos täällä on jollain parempaa tietoa

24.8.2011 12:01  sata vuotta sitten mukana

Tuota Mikkeä on sitten ihan turha tässä mollata.
Päinvastoin, suuri kunnia viimeisiä pelejään pelaavalle pitkäaikaiselle kapteenille, että otti tämänkin scheissehomman hoitaakseen.

Salibandyssa rahaa on vähän, mutta mj-pelaajen sitoutumisastetta, leiri- ja pelipäiviä on nostettu joka vuosi. Kyllä silloin korvauksenkin pitää nousta.

Lisäksi olen kyllä samaa mieltä siitä, että korvausten pitää olla samat naisissa ja miehissä / vrk.
Mutta koska naisilla on tapahtumia vähemmän, niin kokonaissumma voi olla pienempi.

Ja onhan se sekä miehissä että naisissa niin, että eivät kaikki pelaajat ole mukana joka tapahtumassa.


By the way, uskoisin paras ratkaisu olevan selkeä peruskorvaus / vrk.

Ja sitten urheilulliseen menestykseen perustuva bonus.
Niin se on monessa muussakin lajissa.

Tämä on vain minun mielipiteeni. Voin myös olla väärässä.

24.8.2011 12:06  Auervaaran kummin kaiman serkun velipuoli

Niin ja jos joku asia lukee lehdessä, sillonhan se on "totta" . Varsinkin IL , IS, 7päivää ,ym. Toi Auremaa varmaan tietää tostakin jutusta kaiken. Ja jos miehet on sitä mieltä että tulee ansionmenetystä ym. ja siihen tulee korjausta , niin kun naisille maksetaan samat korvaukset , niin silloinhan niilläkin se nousee. --> lainaus IS:n kaikkitietävän Aureman kirjoituksesta naisten maajoukkueelle ... jne. jne.jne.

24.8.2011 12:06  Touhtunut veronmaksaja

Toivon, että vuosittain maksavani lisenssirahat menisivät salibandyn olosuhteiden kehittämiseen, eikä ns. huippusalibandylle. Suurinosa peleistä, kun tapahtuu alasarjoissa/junnuissa/naisissa.

24.8.2011 12:26  Ratkaisumalli

Annetaan pelaajille se minkä haluavat... Tämä summa otetaan pois maajoukkueen budjetista ja katsotaan sitten minkälaisella valmistautumisella mennään seuraaviin kisoihin.
Ei taideta käydä Egyptissä "lämpöleirillä", eikä taida tulla enää niin paljoa ansionmenetystä vaativia leirityksiä edes kotimaassa...

24.8.2011 12:28  Japi

Perutaanko B-mj:n osallistuminen Gatorade turnaukseen koska pelaajat ei saa rahaa tarpeeksi?

24.8.2011 12:32  Kerttu

Mitenhän on sitten näiden palkkioiden verotus.Ja vähennetäänkö palkkioista ateria etuuksia varmaan leireillä ja tapahtumissa kuuluu aamiaiset, luonaat, päivälliset ja illalliset eikös nämä yleensä vaikuta maksettaviin päivärahoihin.Kerran pöyhitään julkisesti niin kortit pöytään millaisia tavara tai muita etuuksia ilman verotusta urheilija voi saada sponsoreiltaan.

24.8.2011 12:34  Menestys mennyt hattuun?

Hyvä "ratkaisumalli". Mutta vakavasti ottaen noin se varmaan menisi. Tuntuu mj-pelaajilla menneen menestys hattuun kun rahaa itselleen enemmän kinuamassa oikein lakon uhalla. Ansionmenetykset ovat ok, mutta että näille tähdille pitäisi oikein maksaa. Ei ei ei.

Tosiaankin jos jokin lisärahoitusta vaatii on se olosuhteiden kehittäminen ja valmennuksen tasoon panostaminen. Ei yhtään lisä-euroa miesten maajoukkueelle. Se on sitten eri asia jos maajoukkueen sisällä kohdentavat rahat jatkossa pelaajille ja tinkivät sitten noista egyptin matkoista ja muista leireistä.

24.8.2011 12:37  Sivusta Seurannut

Hieman pettynyt kyllä olen tähän maajoukkuetoimintaan, jos nykykorvaukset eivät riitä. Nämä ansiokorvauksetkin kuulostavat minusta liialta. Viimeistään nyt sympatiat on liiton puolella. Jo aiemminhan yksi pelaaja vaati liiton toimitusjohtajan/toiminnanjohtajan eroa ja olisiko pelaajat halunneet Nykynkin siellä toiminnassa pitää? Hieman valtapeliltä tämä vaikuttaa ja mielestäni liiton ei kannata näihin vaatimuksiin suostua.

24.8.2011 12:50  roope ankka

Rakkaudest lajiin. Menkää ajamaan formuloita tai änäriin jos on kysymys ppelkästä rahasta.

24.8.2011 12:52  seppo

Liitolla olisi varmasti muitakin rahareikiä kuin egybtin matkat,jos pienemmällä rahalla tulee hopeaa niin hyvä sekin.Divari on jo kova kilpasarja ja sinne voisi saada maton joka paikkakunnalle siellä hyvistä olosuhteista niitä tulevaisuuden mj pelaajia kasvaa liiga paikkakuntien lisäksi.

24.8.2011 13:12  Sampi

Ihmettelin jo viimeksi tuota Egyptin matka juttua. 30 hengen etelän matka pelkkine lentoineen ja majoituksineen on aika kova kustannus. Veikkaan että pelaajat eivät siellä ruuasta tai mistään muustakaan juuri itse maksaneet. Toivottavasti sentään saivat ansionmenetykset ja päivärahat raskaasta etelän matkasta kun joutuivat pois töistä olemaan.

Nyt menee kyllä Järven vaatimukset liian pitkälle. Johonkin hyödyllisempään niitä rahoja kuin mj-pelaajien taskuihin. Toivottavasti liitto ei anna periksi! Menkööt lakkoon. Itseäni kiinnostaa maajoukkue huolimatta siitä onko siellä Järvi ja kumppanit vai vähän nimettömämmät uudet haastajat.

24.8.2011 13:14  Tahvo

Järvi neuvottelee kaikkien mj-pelaajien puolesta, eikä omasta "ahneudestaan". Järvi ei tule olemaan mj-pelaaja enää kauan, koska uraakaan ei ole paljon jäljellä. Neuvoteltavista korvausten nostoista hyötyvät tulevaisuuden pelaajat lähinnä. Naisille ja miehille sama korvaus on oikein, koska työssähän kaikki käyvät samalla lailla. Se taas tuottavatko naiset ja miehet liitolle rahaa ja miten paljon, onkin toinen kysymys.... Niinkuin se, että ketä kiinnostaa naisten pelit miesten peleihin verrattuna...

24.8.2011 13:14  Kerttu

Pitäisikö seurojen saada osa korvauksista sillä heillähän on sopimus pelaajan kanssa ja pelaaja ei ole seuran käytettävissä maajoukkue tapahtumien aikaan.Ja silloin seuroilla joissa useita maajoukkue pelaajia on varmasti viisikko pelin ja esimerkiksi yv pelin harjoittelu hankalaa ja tämä voi vaikuttaa menestymiseen sarjassa.

24.8.2011 13:14  Kirstunvartijaa ei käy kateeksi

Liiton rahakirstu ei todellakaan ole pohjaton, joten miesten (ja naisten) maajoukkueen havittelemat korvausten nostot vievät rahaa muusta toiminnasta.

Eli kärjistettynä maajoukkuepelaajat vaativat, että raha otetaan pois muualta (lajikehitys, junioritoiminnan kehitys, seurojen tukitoimet, olosuhteet, jne) ja he saavat itse enemmän rahaa. Kun tässä ei ole kyse mistään pienestä lisäyksestä (jo luvattu enemmän kuin tuplata), niin tuntuu todella oudolta.

Eivätkö maajoukkuepelaajat ymmärrä että syövät muiden eväitä vai ovatko todella noin itsekkäitä?

24.8.2011 13:27  Seppo

Kiinnostavuuden mukaan. Maaottelu tapahtuman lipun myynnistä saatu raha jyvitetään pelaajille valmentajille huoltajille fyssäreille lääkäreille ja jojoille, kun kulut on ensin otettu pois hallivuokrat ,kuljetukset, teipit ja laastarit, tapahtuman markkinoimiset, järjestysmiehet ja kuuluttajat sekä toimitsijat vaikka nämähän ei yleensä palkkioista ruikuta vaan ovat mukana rakkaudesta lajiin talkoo hengellä.Jäljelle ei varmasti montaa euroa jää joukkueen saunailtaan ja kuohujuomaan.

24.8.2011 13:50  Kreikasta mallia

Tässähän on vähän samoja piirteitä mitä Suomen Kreikan vakuusrahakiistassa. Kuten Suomen hallituksen, on myös Salibandyliiton pidettävä nyt kiinni linjastaan. Molemmilla on varmasti valtaosan kansan ja jäsenistön tuki. Liitto ei voi päätöksestään enää perääntyä. Samaa mieltä monen kanssa, liiton (pohjallisen) kassan rahat on kyllä suunnattava aivan muualle kuin mj-pelaajien taskuihin.

24.8.2011 13:52  Sivusta Seurannut

Tuosta Egyptin matkasta sellainenkin, että siitähän kuuluu saada ulkomaanpäiväraha, jolloin sen pitäisi olla tietääkseni suurempi?

24.8.2011 13:57  Mua ei huvita enää mikään... (Matti Näsä, Kummeli)

Asiat kehittyvät hiljakseen. Vaikea ymmärtää, että näin voitaisiin nopeasti saada kestävää kehitystä nuoren lajin ollessa kyseessä.

Tarkasti kun ajattelee ja monessa kommentissa onkin asia nostettu pöydälle - Ei tällaisiin korotuksiin ole mitään ylimääräistä rahaa liitolla laittaa. Se tulisi ottaa jostain pois.

Maajoukkueen olosuhteet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja jos verrataan 1995 Avoimien Euroopan Mestaruus kisojen, niin joukkueen kustannukset ja pelaajien korvaukset ovat varmasti aivan toista luokkaa.

Tällä ajattelumallilla saadaan liiton, kaikkien seurojen ja joukkueiden talous nopeasti samalle tasolle kuin Kreikan talous.

Ei kai liitto joudu karsimaan B-maajoukkueesta rahoittaakseen A-maajoukkuetta...

Rationaalista ja kokonaisvaltaista järjenkäyttöä tarvittaisiin!

24.8.2011 14:28  sami

Välillä uumoillaan jo olympialaisista ja rahaa pitäisi kaikkien saada. Moni olympiamitallisti ja maailmanmestari saa muissa lajeissa itse etsiä sponsorinsa leirityksiin. Tainnut jo mopokarata käsistä mj miehillä.

24.8.2011 14:34  Limppu (6:t kisat paikan päällä)

Missähän naisten MM-kisoissa sitten -97 Ahvenanmaan on edes finaalissa ollut täysi katsomo?

Vastaus: Ainakin 2003 Bernissä (2800 loppuunmyyty)

2009 Västeråsissa uusi ennätys mutta halli ei ollut täynnä vaikka oltiin lajin kehdossa muista otteluista puhumattakaan.

Ja missä kisoissa on ollut suurin katsomokapasiteetti?

Veikkaus: Singapore (josta ylä katsomot oli suljettu) tai sitten Västerås

Pääsääntöisesti naisten pelit on järjestetty pienissä kaupungeissa joiden halleihin ei mahdu kuin noin kolmasosa Helsingin kisojen katsomokapasiteetista.

24.8.2011 14:36  panda

liiton herrat on vieläkin areenan aitiossa saunomassa. Toki 2000-luvun alussa ei maajoukkue pelaajille maksettu latiakan mj matkoista/menestyksestä.

24.8.2011 15:56  KTM

Tälläkin areenalla naureskellaan usein pelaajien surkeille palkkioille. Sitten kun lajin kerma toivoo korvausta ansionmenetyksistä niin haukutaan ahneiksi. Suomalaiset on järin tyhmää kansaa.

24.8.2011 16:04  tarkennus

KTM: kyse ei ole ansionmenetyksistä. Niitä pelaajat saavat jo nyt. Tässä haetaan palkkioita.

24.8.2011 16:09  D

Minkä mukaan? Uutisessa lukee ansiomenetyksiä.

Myötähäpeä iskee kyllä kun lukee tän palstan järjen jättiläisiä :D

24.8.2011 16:28  Sivusta Seurannut

Sekin kyllä on mahdollista, että salibandy on enemmän opiskelijoiden laji tällä hetkellä? Jos saat työpaikan ei se pelaaminen taloudellisesti enää ole niin järkevää ja aikataulullisesti mielekästä? Siinätapauksessa kuitenkin harkitsisin lopettamista ennemmin kuin väkisin hakisin isompia korvauksia.

24.8.2011 16:33  Sipsi

En kyllä ymmärrä mistä ihmeen lakosta täällä puhutaan. Pelaajat eivät tietääkseni ole työsuhteessa tai osallistumisvelvollisuudessa maajoukkuetoimintaan vaan perustuu palaajien vapaaehtoisuuteen osallistua siihen. Ja turha tässä Mikkeä on sormella osoittaa vaan tämän takana on koko maajoukkuepelaajisto, muutoinhan sinne valittaisiin muut ja Mikke jäisi ulos.

Pelaajat eivät uskoakseni saa täysimääräistä korvausta ansiomentyksestä ja siitä tässä on kyse. Varmasti leireillä pelaajille on täysi ylläpito mutta niillä ei valitettavasti ruokita perhettä eikä makseta muitakaan laskuja.

Kun on lukenut juttuja maajoukkuepelaajien sitoutumisesta / vaatimustasosta maajoukkuetoimintaan (leiripäiviä) ei voida enään olettaa pelaajien osallistuvan toimintaa ilman korvausta (ansionmenetystä). Tässä suhteessa Salibandy taitaa ollaa huonoimmassa jamassa palloilulajeista.

Liitolla näyttää löytyvän kuitenkin rahaa kestittää tapahtumissa kaikenlaisia puuhapetejä mutta ei rahaa pelaajille, enkä tarkoita tässä tilanteessa sponsoreita.

24.8.2011 16:36  Donski

Suoralainaus. Mistäköhän päättelet että miehet eivät halua/ymmärrä naisille maksettavaa korvausta. En ole ainakaan kuullut että miespelaajat olisivat kommentoineet millään tavalla naismaajoukkueen kuvioita. Suurin osa MJ-miehistä tuskin tietää mikä on liiton käytäntö naisten suhteen ja tässähän nimenomaan pelaajat hakevat parannusta olosuhteisiin jossa itse ovat. Pitäisikö esim. M.Järven ja kumppaneiden lähteä vapaa ajallaan neuvottelu pöytään hakemaan parannusta kaikkien Salibandyliiton sidosryhmien sopimuksiin. Se että keskusteluun tuodaan miesten ja naisten väliset korvauserot eivät mielestäni kuulu tähän keskusteluun. Tämähän on liiton päättämä käytäntö. Se että Ahde ilmoittaa että sama maksetaan myös naisjoukkueelle on tietenkin hyvä asia.

Kommentti: Voimassa oleva "Ansionmenetyskorvaus" on kiinteä summa per päivä joka ei ole sidottu kenenkään pelaajan siviilituloihin.

24.8.2011 16:39  Japi

Kuinkahan moni heppu tähän niin kutsuttuun lakkoon/boikottiii osallistuu?

24.8.2011 16:40  KTM

Salibandyliiton 2010 vuosikertomuksesta: Miesten maajoukkueelle kertyi yhteisiä leiripäiviä 45 ja vuoden 2010 aikana pelattiin 18 maaottelua. Että sellasta. Ei nyt ihan pikkupuuhastelua kuitenkaan.

24.8.2011 17:05  ex-liiga

Mä olen pettynyt. Kuulin tästä keskustelusta ja tulin innoissani kommentteja lukemaan. Kymmenen ensimäisen jälkeen loppui mielenkiinto. Hirveetä paskaa. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä pelaajien todellisesta arjesta kyseenalaistaa esitettyjä vaatimuksia. Ne uhraukset mitä pelaajat tekevät itselleen, seuraalleen ja Suomen Maajoukkueelle eivät ole monella edes murto-osaltaan tiedossa.

Nyt kun pelaajat haluavat kompensaatioita ajasta, jolloin ollaan poissa ansiotyöstä ja poissa läheisten luota, niin liitto ja useat laji-ihmiset eivät edes halua ymmärtää pelaajia. Kyllä liitolta löytyy rahaa VIP-tilojen vuokriin ja tarjoiluihin, kunhan Ahde ja kumppanit vaan saa syödäkseen ja juodakseen. Leuhotetaan kisojen 300.000-400.000 euron voitolla ja muilla, mutta itse artisteille ei löydy sympatiaa.

Missä on JP Lehtonen joka on aikanaan ollut samassa osattomien veneessä muden pelaajien kanssa. JP:n jos kenen kuuluisi edesauttaa pelaajia näissä asioissa.

Noi Egyptin matkat ovat kylläkin täysin käsittämättömiä rahanhaaskaus reissuja eli siinä on kyllä joukkueella peiliin katsomisen paikka. Pojat, ei näin.

Toi nais/mies vastakkainasettelu on Ahteelta rottamainen veto kääntää focus pois ydinasiasta eli ansionmetyksistä. Syyllistämällä miehiä epätasa-arvosta, saa Ahde näin jotkut idiootit huutelemaan asian ytimen vierestä. Tottakai naisillekin kuuluu sama kompensaatio suhteessa käytettyyn aikaan. Kahden vuoden periodissa miehet sitoutuneena n. 70 vrk ja naiset n. 20 vrk. Ansiomenetys, kuten jo ehdotettu, euroa/majoukkueen mukana oltava vuorokausi. Niin, ja noi Egyptin matkat omalla kustannuksella, jos vielä kiinnostaa lähteä.

24.8.2011 17:12  Ettei totuus unohtuisi...

Palautetaan taas faktoja mieleen..Pelaajat saavat jo ansionmenetyskorvausta, jos niitä ansioita on Nyt halutaan palkkio siihen päälle. ( kai siitä palkkio pitää saada, että viitsii vetää maajoukkuepaidan päälle)

24.8.2011 17:19  Bambou

Pelaajat siis saavat korvausta, mutta kattaako se korvaus menetetyt ansiot? Siihenhän pelaajat haluavat parannusta. Ei jutussa väitetäkkään etteivät pelaajat saisi tällä hetkellä mitään korvausta. Eli kyse ei ole palkkiosta, vaan ansiomenetyskorvauksen parannuksesta.

24.8.2011 17:29  Hmmm

Ansionmenetyskorvaus mitä maksetaan lienee luokkaa 75-100?/vrk, siihen päivärahat ja kilometrikorvaukset päälle. Tuosta kun laskee päiväansion, niin harva taitaa päästä niille palkoille maajoukkuepelaajista siviillissä.

Juuri tämän viikon Veikkaajassa luki, että Koripallomaajoukkueessa ei makseta näistä kesän leireistä kun täysi ylläpito, pelaajat elävät aiemmilla säästöillä. Ja koripallolla on sentään vähän pidemmät perinteet, liekö tästä johtuen maajoukue on siellä enemmän kunnia-asia, ei paikka tehdä tiliä.

24.8.2011 17:39  suora lainaus

Donski - en päättele vaan luen lehteä missä tämä asia on mainittu.Siksipä nimimerkkinä "suora lainaus". Tuo on toki epämääräisesti ilmaistu eikä käy ilmi mihin tämä lehden mainitsema kohta liittyy - sitä pitäisi varmaan kysyä IS:ltä että mistä päättelevät/tietävät asian olevan näin.

Edelleen kaivataan konkreettisia euroa kehiin - ei tästä muuten saa käsitystä miten isoista summista on kyse.

Tasa-arvosta puheenollen - mielenkiintoista että miesten maajoukkue SAA leireillä 70vrk kun naisille suodaan 20 vrk - ja tuloksena toivotaan samaa eli mestaruutta...?Mites tämä nyt näin menee...?Pitääkö nämä oheiset luvut paikkansa. Jos naiset noilla leirivuorokausilla voittaa tulevissa kisoissa MM-kultaa niin naisten vuoro lähteä Egyptiin palkintomatkalle!!

24.8.2011 17:46  Nimimerkille HMMM

Koripallon vertaaminen salibandyyn erittäin huono lähtökohta, koska koripalloilijat kaikki ammattilaisia lajissaan. Eri asia jos salibandyssa ei tarvitsisi siviilitöitä jättää väliin maajoukkueen takia.

24.8.2011 17:49  suoralle lainaukselle

Naisilla leiripäiviä noin 60, joista taitaa 35 olla nyt kisavuoden aikana. Löytyy säbäliigan sivuilta -> maajoukkuueet -> naiset -> tapahtumat.

Miehillä se EGYPTIN matka aiheuttaa tuon 10 pv eron.

24.8.2011 18:13  Sivusta Seurannut

Ateriakorvauksen voi myös maksaa päivärahan lisäksi.

24.8.2011 18:16  Anderson

Ei varmaan tosiaankaan liiton pussi paljoa tyhjene ku antaa naisten maajoukkueelle ansionmenetyskorvaukset (suurin osa opiskelijoita) tai toisaalta miestenkään, koska suurin osa niistä on (tekee niin mieli sanoa suoja)töissä liitolla, seuralla tai Fat Pipellä.

Elämä on täynnä valintoja. Mukavaa jotenkin että tämä keskustelu saa Järven kasvot: captain of captains. En jää itkemään peräänne maailmanmestarit, menkää töihin!

24.8.2011 18:26  Ispix

Jäin ihmettelemään, että miksi Järvi "vuosi" tämän jutun Auremaalle ja IS:lle? Oliko tarkoituksena saada laajemman mediahuomion kautta painetta liitolle suostua pelaajien vaatimuksiin? Tulikohan Järvelle mieleen että asia ei kiinnosta IS:n sählytoimittajan lisäksi yhtä ainuttakaan muuta mediaa? Todellinen "skandaali" otsikoituna. Ymmärsiköhän hienona pelimiehenä Järvi kuinka pelleltä saa itsensä näyttämään? Ei kovinkaan harkittu juttu. Oma mielipiteeni on ehdottomasti se ettei mj:n pelaajille senttiäkään enempää. Liiton (meidän maksamat) rahat tulisi suunnata olosuhteiden kehittämiseen, juniorityöhön ja valmennuksen kehittämiseen. Ei yksittäisten pelaajien taskuihin.

24.8.2011 18:31  ex-liiga

Mikä sua Anderson riipii. Mitä väliä missä kukakin on töissä. Jos kerran asialla on sulle merkitystä, niin kerro ihmeessä kuka on liitolla, kuka seuralla ja kuka fätillä töissä. Kerro kans kuka saa palkkaa vaikka majun mukana onkin.

Mitä mukavaa on kun viestintuoja ammutaan.

24.8.2011 19:55  karju

Järvi on itkenyt aina joka jengissä.Hän on loistava pelaaja ja tärkeä maajoukkueelle,mutta järkeä vois käyttää enemmän.

24.8.2011 20:00  Sivusta Seurannut

Ainakin minä aion ensi kautena keskittyä enemmän seurajoukkueisiin ja naisten maajoukkueeseen. Miehillä kun ei ole arvokisa vuotta. Tuossa olisi sauma testailla edelleen uusia pelaajia maajoukkueeseen, jos he eivät ole lakossa. Näistä maailmanmestareista luulisi olevan dataa jo olemassa ja heidän tietävän treeni ja taktiset metodit.

24.8.2011 20:33  ammattilainen

kyllä pitää palkkoja/korvauksianostaa jotta päästään lähemmäs ammattiurheilua.hyvä järvi ja kumppanit !

24.8.2011 20:45  Pertti

Nykyisillä korvauksilla liitto ilmaisee miten vähän se arvostaa pelaajia. Nykyiset palkkiot julki niin ihmiset ymmärtää mistä on kysymys.

24.8.2011 21:27  Liiton herrat, hävetkää!

Jälleen yksi todiste liiton epäpätevistä tekijöistä. Monta näitä vielä tarvitaan jotta alkaa hallituksessa yms tapahtumaan?? Järvelle tsempit ja koko miesten joukkueelle. On oikein pitää puoliaan, te kuitenkin sen suurimman työn teette! Rispektiä Kapteenille jälleen kerran!!

24.8.2011 21:35  J-P Kinnunen

Liitto otti ison voiton MM-kisoista, mutta siitä vastuussa oleville henkilöille siitä ei tahdota osinkoa antaa. On täysin ymmärrettävää kieltäytyä, kun tarjolla on korvauksena 30-60e/pvä, - verot. Siellä on osalla lapsia ruokittavana. Joku idiootti kehtaa väittää tätä vielä pelaajien ahneudeksi. Tämä on siis viimeisen tarjouksen haarukka, riippuen päivästä. Vkl/arki..

Vertailu jälleen naisiin on typerää. Molempien toiminta täysin eri mittasuhteissa ja naisten mahdollinen MM-kulta kotimaisissa kisoissa toisi edelleen tappiota taloudellisesti paljon. Tällä Ahde käyttää vain oljenkortta olla maksamatta miehille järkevää summaa. Järkeä saa tässä käyttää.

Toivon myös jokaisen alasarjalaisen olevan osallistumatta mihinkään " sijaisuuksiin " kv-tasolla.

24.8.2011 21:37  Ei näin!

MJ-pelaajat täällä kommentoi eri nimimerkeillä korotuksen puolesta kun yleinen mielipide on selkeästi vastaan. Toivottavasti liitto pitää kantansa. Rahat tulisivat kuitenkin jostain muusta, eivät ne ilmasta ilmesty.

24.8.2011 21:47  JussiG

http://www.iltasanomat.fi/salibandy/salibandyskandaali-tallaisen-rahatarjouksen-maailmanmestarit-hylkasivat/art-1288409587553.html

Uusia käänteitä näköjään. Kuten täällä joku kirjoitti, niin kyse on yhden päivän osalta muutamista kympistä. Jos ammattimaisuutta halutaan niin kyllä siitä pitäisi korvata, mutta kuka maksaa?

24.8.2011 21:49  J-P Kinnunen

" Yleinen " mielipide? Mikä helvetin yleinen mielipide?

24.8.2011 21:52  Kiitos tiedosta

Hyvät kommentit Kinnuselta. Nyt ymmärrän MJ-miehiä entistä vähemmän.

24.8.2011 22:47  Sivusta Seurannut

Kyllä noista laskelmista pitäisi löytää kompromissi. Vaikka tälle vuodelle lisätä päivärahoja kokonaisiksi ja vähentää ansiotulokorvauksista tai vuoden 2012 isommista korvauksista. Tai hyväksyä tuollaisenaan se. Liiton kuluja ei minustakaan kannata tuosta lisätä.

24.8.2011 22:55  JussiG

Tai miltä kuulostaisi malli, että kymppitonni/pelaaja, jos tulee MM-kultaa. Jos ei tule, ei makseta mitään leireistä tai mistään muustakaan. Rehti tulospalkkio, siis.

24.8.2011 23:45  Miiru

Nyt pitää nostaa Matille hattua, jos ihan aikuisten oikeesti on sitä mieltä,että naisille samat korvaukset kun miehille ! En usko ennen kun näen ! Naiset pelaa ja tekee niin paljon kulissien takana mitä tekee miehet mielestäni ei yhtään mitään ! Tämä sama on ollut nähtävissä jo sarjatasolla kaikki miehille ja junnut maksaa !!!!!

24.8.2011 23:54  Jare

Naisilla on ollu samat korvaukset kuin miehillä jo edellisellä neuvottelukierroksella eli tuossa ei ole mitään uutta, että tulee olemaan nytkin.

25.8.2011 0:41  Lpr

Ymmärrän täysin töissä käyvien MJ pelaajien lakkoilun. Noilla palkkioillahan moni työssä käyvä pelaaja maksaa omasta pussista osan leireilyistä. 75? päivä palkalla kuukausi ansio on 1500? miinus verot. On näköjään esim. tohtori Forstenilla ollut aika kallis harrastus edustaa Suomea viime vuodet. Aika moni työssä käyvä pelaaja hankkii tuota1500? kuukaudessa enemmän.

Pitäisiköhän liiton katsoa omaan napaan ja miettiä miksi kahden mm-kullan jälkeen ei ole osattu markkinoida lajia sponsoreille siten, että sieltä tulisi maajoukkueelle myös enemmän pelimerkkejä käyttöön.

Salibandyliitto on varsinainen suojatyöpaikka turhan monelle työntekijälle. Eipä taida olla yhtään työntekijää tulos tai ulos vastuulla töissä. Ehkäpä Tiitu viittasi vuoden alussa tähän, kun vähän avasi suutaan liiton suuntaan.

25.8.2011 6:09  ex-liiga

Älä Miiru nyt viitsi taas sekoittaa tuota katulegendaa tähän keskusteluun. Mukamas junnut maksaa miesten harrastuksen. Älä viitsi.

Tehdään majusta laskelma. Jos nyt pelaajille maksettaisiin tuo 75e / päivä miinus verot ja lisäksi päivärahan puolikas, koska leirillä on täysi ylöspito, jää pelaajalle käteen n. 80 e/ päivä. Töissä ollessaan pelaaja tienaa n. 100 e/päivä. Tappiota tulee 20 e. Se kun kerrotaan kisaperiodin 70 vrk:lla maksaa pelaaja 1400 e siitä että saa kunnian edusta maatamme. Tämä laskelma siis Iltasanomien ilmoittaman korotuksen jälkeen. Jos nykyinen käytäntö on vaikka puolet tuosta, niin ei ihme, että pelajat on barrikadeilla.

25.8.2011 8:20  joojoo

Herätystä.. Eikö sen pitäisi riittää että pelaajat saavat täysihoidon ilmatteeksi ja mikään ei maksa heille mitään? Miksi ihmeessä pitäisi maksaa 80 euroa vielä palkkaa, käsittämätöntä. Moni haluaa että salibandyllä pitäisi tulevaisuudessa tienata pelaamalla, se olisikin hyvä tilanne ja toivottavasti edes jossain määrin mahdollista tulevina vuosina. Mutta tienaamisen pitäisi tapahtua seurajoukkueen kautta, ei missään nimessä maajoukkueen kautta! Nyt tietyt pelaajat haluavat sellaisen aseman että tienaavat pelaamalla ja kun se ei seurajoukkueessa onnistu niin on lähdetty tälle kalastusreissulle.

25.8.2011 8:26  Jasu

"joojoo":n kanssa täysin samaa mieltä. Pelaajien kehitystyö tehdään kuitenkin seuroissa ja veikkaan että ne joukkueen treenit vievät aikaa maajoukkuetta enemmän. Tuskin sieltäkin saavat tuollaisia palkkioita. Turhaa ahneutta tämä ja lakkouhkailu jo lähes naurettavaa ja mediaan yrittäminen suorastaan säälittävää (kun ei IS:n yhden toimittajan lisäksi ketään edes kiinnosta). Salibandyliitto on lajiliittona todella pieni Suomessa eikä sillä tuollaiseen varmaankaan ole olemassa varoja. Rahat lähtisivät sitten jostain muusta mikä on varmasti tärkeämpää kuin ahneiden MJ pelaajien omat taskut.

25.8.2011 8:31  KTM

Täällä on hauskoja ehdotuksia. Tiedoksi, että kun noudatetaan verottajan päivärahapolitiikkaa niin verovapaa päiväraha puolittuu ilmaisesta ateriasta. Eiköhän tähän kulminoidu nyt muukin tyytymättömyys liiton touhuun. Mutta on käsittämätön ajatus, että osa pelaajista ottaisi tuhansia euroja takkiin maamme edustamisesta. Toivon mukaan lakko pitää ja pitkään.

25.8.2011 8:35  Nahka

Moniko noista lasketuista 70 vuorokausista on arkipäiviä jollloin normaalisti ollaan töissä?

25.8.2011 8:39  f

eiköhän ne viikonloppuihin painotu kaikki leirit

25.8.2011 9:43  Sivusta Seurannut

Ateriakorvaus on tosiaan erillinen päivärahasta ja molempia hankala yhdistää. Hieman epäselvästi asian ilmaisin. Täällä kiinnitetty nyt huomiota 2011 vuoden korvauksiin, mutta tehkääpä laskelmat vuodelle 2012 kun korvaukset suuremmat varsinkin, jos mestaruus tulee. Joko laskuihin jää rahaa?

25.8.2011 10:01  Hohhoijaaa

Ja sekin pitää huomioida, että ne harvat maajoukkuepelaajat, jotka käyvät oikeissa töissä, tienaavat siinä sivussa seuraltaan pelaamisesta vähintään sen 1000?/kk. Ruotsissa pelaavat maajoukkuepelaajat ovat kaikki ammattilaisia, ja ilmeisesti Seinäjoenkin maajoukkuemiehet. Eli en jaksa uskoa, että maajoukkueesta joutuu kukaan sen vuoksi kieltäytymään, ettei olisi varaa pelata siellä. Kyllä tässä nyt on vaan klassisesti kohonnut neste hattuun, ja kuvitellaan olevan NHL-statuksen miehiä...

25.8.2011 13:46  piikki sisäpiirille?

Jotta ei totuus unohdu, niin tässä on kysymys myös Nykyn ulossavustamisesta ja Kettuselle pedatusta päävalmentajan tehtävästä. Tämä hiertää monen mj-pelaajan mieltä mikä tuli nyt esille korvausasiana.

25.8.2011 14:52  oliko ne munat vai..?

muistan joskus vuosia (2001 mm-kisat) sitten lukeneeni kuinka maajoukkue naiset ovat lapsellisia ja uikuttavat. Nyt siis miehillekin saparot ja hameet päälle.

25.8.2011 15:27  Robin88

:) yllätys. Tasa-arvo nostattaa tunteita. TOTUUS olen itse jo pitkään rajannut huippu-urheilun tasa-arvon ulkopuolelle. Puhuttaessa lasten liikunnan tukemisesta niin rahaa samallalailla molempiin.
Fakta on kuitenkin, että naistenliigatouhu ja miestenliigatouhu ovat eri tasoisia. On totta, että sama ansionmenetys matkustuksesta tai leiripäivästä koituu myös naisille, mutta...
Jos yleisöä ei kiinnosta LÄHELLEKÄÄN yhtä paljon niin miksi liittoa tai Ahdetta. Itse ihmettelen, että miksi Ahde on vieläkin johdossa. Vastenmielinen tyyppi, jolla poliittisestikin huono maine, eikä edes lajitaustaa?!
Naiset eivät fyysisesti yhtä vahvoja kuin miehet --> peli huonompi tasoista --> yleisöä ei kiinnosta --> ei rahaa eikä markkinointi arvoa. Tämä siis yleensäkin naisten ja miesten eroista urheilussa.
Arvosta huippu-urheilija naista samoista syistä kuin mies huippu-urheilijaa, mutta äskeisestä yhtälöstä ei vapauduta muutakuin fyysisellä evoluutiolla. Ymmärrän hyvin, että naishuippu-urheilijoille arka kohta.

25.8.2011 16:15  Jarski Lehtonen

Hohhoijaa on tainut olla vielä unessa kun juttua kirjoitti. Mihinköhän perustat sen, että vain harvat maajoukkuepelaajat ovat oikeissa (ansiotyössä) töissä. Kun Mj:een ikähaarukkaa kattelee, taitaa olla niin, että suurin osa nimen omaan on oikeissa töissä. Toiseksi Suomessa ei taida olla montaakaan pelaajaa tai mahdollisesti yhtäkään, joka tienaa pelaamisesta yli 1000?/kk saati ammattilaisia. Ruotsissakin niitä taitaa olla vain muutama, ei kaikki Mj pelaajat. Se että naapurin jengin kaveri sanoo jotain, ei aina pidä paikkansa. Puhutaan mielummin totta kuin kerrotaan satuja.

Siinä olet varmaan oikeaasa, ettei kenekään tarvitse kieltäytyä pelaamisesta maajoukkueessa sen takia, ettei ole varaa mutta ei kai heidän tarvitse myöskään kärsiä taloudellisesti osallistuakseen maajoukkuetoimintaa. Tänä päivänä se vaatii melkoista sitoutumista. Tuskin Kinnunen ja Ahdekaan ottaa palkatonta vapaata töistään, että käy pällistelemässä kisoja. Eiköhän ota täyden palkan ja päivärahat päälle ja varmasti täys ylläpito kaikkine lisineen.

25.8.2011 16:18  vaihde

Kyllä se salibandy on ensisijaisesti taito- ei fysiikkalaji. Ei ne miesten liigankaan väsyneet loppupään kamppailut missä enempi tönitään ja uhoillaan kun keskitytään tekemään pallon kanssa taitavia suorituksia multa hirveesti pisteitä saa. Mielummin menen katsomaan naisten liigan kärkikamppailua missä taito on pääasemassa - pallo liikkuu jne. On varmasti totta että kaikilla naisten liigapaikkakunnilla ei peleissä käy kamalasti porukkaa mutta oli viimeksi SSV:n miestenkin pelissä hiljaista kuin huopatossutehtaassa vaikka se täynnä maailmanmestareita ja taitavia pelaajia. Lisäksi veikkaan että esim. Lappeenranta naisten pelien katsojamäärillään pärjää aika kivasti monelle miesten liigapaikkakunnalle.
Eli ei ne asiat niin mustavalkoisia ole.

Nostan ehdottomasti hattua liiton linjaukselle tukea samalla tavalla ja periaatteella naisten kuin miesten maajoukkueita. Ansiomenetykset ovat molemmille sukupuolille samat ja liiton puolesta molemmat huiput ovat ansainneet yhtälaisen tuen menestystä tavoitellessaan.
Tuo julkaistu tukisysteemi vaikuttaa suorastaan unelmalta esim.työttömälle tai opiskelevalle maajoukkuepelaajalle. Muut työssä käyvät nyt vain törmäävät elämän karuun faktaan että "koska en ole ammattiurheilija, joudun tekemään valintoja sen suhteen mihin aikani käytän" -taloudellisesti se ei aina ole ihan yksyhteen. Suurin osa leireistä kuitenkin viikonloppuisin niin kyllä ulkopuolisin silmin vaikuttaa että aika turhasta nyt itketään. Täällä puhutaan 3000e keskiansioista - niinkö hyvin esim. mailavalmistajat ja seurat maksavat palkkaa? Hyvin joku nosti täällä esiin yksilöurheilijoiden tilanteen - monet huiputkin hankkivat treenirahoituksensa osittain tai pitkälti itse - ei siellä ole jotain rahasampoa (liitto) taustalla joka kerää rahaa jäseniltään ja ojentaa urheilijalle sen kummemin kyselemättä. Menkääpä kysymään vaikka Jarkko Niemiseltä kauanko kesti että pääsi edes omilleen satsaamistaan rahoista - siinä oli varmasti alkuvaiheessa vanhempien lompakko aika kovassa käytössä. Miksei maajoukkuemiehet pysty itse hankkimana omia sponsoreitaan jos kerran ovat niin tähtiä?
Faktahan on myös se että homma on vapaaehtoista - jos raha menee harrastuksen edelle niin sitten ei kannata lähteä mukaan vaan odottaa aikoja parempia/tai koittaa kehittyä sen tason sneppailijaksi että sulle aletaan maksaan siitä pelaamisesta eikä töissä tarvi käydä. Bim - ongelma kadonnut!

25.8.2011 16:29  Kytkin

Lainaus edellisestä: " Lisäksi veikkaan että esim. Lappeenranta naisten pelien katsojamäärillään pärjää aika kivasti monelle miesten liigapaikkakunnalle. "

Kausi 2010 / 2011: SSV miehet katsojakeskiarvo 304.
NST naiset katsojakeskiarvo 308.

25.8.2011 17:32  vaihde

I rest my case :)

25.8.2011 19:30  Robin88

Mielenkiintoista satoa:
1)eli otetaan miesten pienin katsojakeskiarvo ja naisten suurin (paikkakunta jossa oli pärjäävä joukkue ja miehillä joukkue vain 1dv:ssa)
2) Suomessa Henri Johansson on ammattilainen, Kohosen Mikko Pelaa ja pr:ää SPV:tä, Ruotsissa esim.Warbergin joukkueessa toistakymmentä äijää tienaa vähintään 1000 e/kk ja ammattilaisia joka seurassa.
3) no huh huh nimimerkille voin todeta naisten treenimääristä vain sen, että kumman löysiä ne "huippupelaajat" tuppaa olemaan
4)Järvi ei ottanut kantaa naistensopimukseen jos jotkut osais lukea ja huomauttaisin kaverista sen verran, että vaikka en ole fani niin kaveri on kuitenkin antanu maajoukkueelle kuten myös lajille aikamoisen palan elämästään, joten ennen kuin solvaan niin kannattaisi hieman miettiä.
5)nimimerkki hyvä liitto - jos kaikki korvaukset otetaan pois niin 90% liigapelaajista jää mieluummin kotiin
6)Liitto voisi erottaa niin kuin seuroissa miesten ja naisten puolet ja etsiä sponsoreita erikseen, vaikea, mutta toteutettava skenaario
7) ja lopuksi ei riitä, että yhdeltä pelaajalta saadaan selvitys menetyksistä vaan kaikilta tarvittaisiin, eikä sellaisia anneta missään toiminnassa julkisuuteen. Ja ei tätä tuotu heti julkisuuteen vaan sitähän on väännetty koko kesä hiljaa eikä ole kuulunut mitään.

Ja liitto sanoi jo että se aikoo korvata vain 75 euroa per päivä MAX. Ja totta, että laki edellyttää kaikkia kohdeltavan samalla tavalla. Ehkä juuri siksi miehet ja naiset voitaisiin erottaa eri organisaatioiksi niin se olisi lain mukaan ok. Ikävä tosiasia on vain se, että naistenliitto olisi aika nopeasti aika pahassa lamassa.

26.8.2011 8:15  Kumman löysiä?

Miten naissäbän huiput on Robinin mielestä löysiä?Paljastaa aikamoista tietämättömyyttä.Löysä=ei reenaa kovaa?Näitä löytyy kyllä miesten liigasta useita..mm.tuon sinun mainostamasi ammattilaisen treeniaktiivisuutta on usein myös julkisesti kyseenalaistettu.Ei siis Kohosen.

26.8.2011 8:59  Sisäpiirin leikki alkaa loppumaan

Hyvää asiaa lähdetty täällä sotkemaan naisten osalta. Ei alunperinkään kyse ole ollut naisten tai miesten eriarvoisuudesta. Naisasiaa voidaan puida sitten jossakin muussa viestiketjussa, mutta tätä korvaus asiaa tässä. Pelaajille kuuluu kunnon korvaukset ja liiton johtoportaan on tämä asia pikaisesti kuntoon hoidettava. Ahteet ja kumppanit vaihtoon ja osaavia tekijöitä tilalle. Myös palkattuun väkeen pitäisi saada idearikkaita ja kehitykseen pystyviä ihmisiä.

26.8.2011 9:01  J-P Kinnunen

Jarski sivalsi..." Hohhoijaa " on kyllä niin metsässä summiensa kanssa - molemmissa maissa.

Ja tämä urheilua vai ei-topicin voi jo jättää..Kyllä meidän huiput kestää vertailun vaikkapa näihin keihäsmiehiin..

26.8.2011 9:49  Johnson

Sisäpiirin leikille: liiton liksoilla on vaikea saada idearikasta uutta porukkaa ottamaan paskaa niskaan... lähdetkö kelkkaan...? :)

26.8.2011 11:44  Aapeli

Etenki puheenjohtajalla on vähän heikot tulot.;-) Ja on siellä paskan lisäksi tainnut tulla glooriaakin.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini